fredag 24. november 2017

Kjære Petter Northug jr.

Du er en fabelaktig  skiløper. Faktisk helt på høyde med Johan Grøttumsbråten, Harald Grønningen og Oddvar Brå. Kanskje mangler du litt på nivået til Thorleif Haug, men det er vanskelig å sammenligne forskjellige epoker.

Så selv om du var halvannet minutt bak i dag, er du uten tvil den største langrennsløperen av de som er aktive i dag.

Du er imidlertid et dårlig forbilde. Faktisk i mange sammenhenger er du som type ikke en slik vi ønsker å se opp til.

Når vi lekte på ski i yngre dager, tok vi ofte navnet til våre idoler. Og det gjør barn fortsatt. Hver vinter hører jeg mine elever si at de vil være Petter Northug jr. Du er den eneste som jevnt og trutt blir nevnt. Det er ingen som sier de vil være Martin Johnsrud Sundby. Heller ikke Marit Bjørgen. Ikke engang Therese Johaug er det noen som vil være. Men deg ser de opp til og vil kopiere. De gå om kapp og kommenterer seg selv. -Og der kommer Northug og går forbi alle på oppløpet...

Da er det synd du ikke er noe godt forbilde utenfor sporet. For den oppvoksende slekt ser hva du gjør utenfor løypa og. Og det er ikke lite.

I denne omgang vil jeg bare ta dine eskapader på sosiale medier. Der er du aktiv. Såpass aktiv at jeg er sikker på at det tar tid som kunne vært brukt til bedre ting. Jeg f.eks, hadde blitt veldig mye sprekere om jeg hadde brukt tiden jeg bruker på sosiale medier til trening. Jeg er aktiv selv, og vet at det tar mye tid. Men det får være ditt valg.

Verre er det at du sparker nedover i full offentlighet. Spøk og artigheter javel, men i det offentlige rom er det ikke pent.
Jeg har stort sett befunnet meg i røffe miljøer i hele mitt voksne liv. Ting blir sagt direkte, tabber blir aldri glemt og det er stor takhøyde internt. Slik jeg er sikker på at det også er høyt under taket på langrennslandslaget.

Jeg kan imidlertid ikke uttale meg om venner, kolleger og sjefet i det offentlige rom på samme møte som jeg gjør i lukkede fora. Da ville jeg fått korreks, og uten at jeg hadde beklaget og endret adferd, ville jeg mistet venner og jobb.

Jeg er ikke noe forbilde, men jeg ønsker likevel å være forbilledlig. Jeg ønsker ikke at barn og unge skal lære mobbing og dårlig nettkultur av meg. Og selv om jeg har bommet ved et par anledniger i det offentlige rom, tror jeg at jeg stort sett holder meg på riktig side av streken. Om jeg har mobbet noen, kan jeg ikke se å ha mobbet nedover. Men det gjør du når snakker ned, og attpåtil bruker bitende ironi overfor dine mindre merriterte landslagskolleger.

Du får ha riktig lykke til med sesongen. Jeg håper og tror at du vil vise deg fra en bedre side enn i dag. Kanskje vil du også prioritere skiløping fremfor sosiale medier.

Vi er mange nok dårlige skiløpere som opererer der. Alt fra undertegnede til Donald Trump.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar