søndag 8. juli 2018

#BeLikeArne, eller kanskje ikke helt?

I det aller siste har jeg for spøk brukt emneknaggen #BeLikeArne på Instagram. De fleste forstår spøken, men spøk og ironi er for deler av befolkningen vanskelig å forstå. Enkelte av mine yngste følgere har særlig problemer og tror jeg faktisk mener det. Men jeg lar det stå til, å forstå spøk og ironi er en del av det å være et dannet menneske.

I dag har jeg imidlertid litt lyst til å hevde at mange om ikke annet kunne vært litt mer som meg. #BeMoreLikeArne

To store hendelser kjemper i dag om oppmerksomheten min. Det er som vanlig i juli, Tour de France, men i tillegg følger jeg med enda større spenning den kompliserte redningsoperasjonen i Thailand.

Måtte det enda godt for alle!


Stor var min forbauselse for et par dager siden da to damer faktisk knapt kjente til dramaet som utspant seg langt inne i grottene. Og ettersom de tilsammen er ca 75 år gamle, kan det ikke brukes som bevis på at de unge ikke følger med på nyhetene. Det er det veldig mange som ikke gjør selv om de er godt opp i årene.

De nyhetene mange får med seg, er de som kommer gjennom sosiale medier. Og der er det de berømte algoritmene som bestemmer hva du får se. Nyheter du leser, innlegg du reagerer på, reklame du ser på, alt dette er med å bestemme hva du får se.

Og da blir faren stor for at alt du ser er ekkokammer bestående av dine snevre meninger og interesser. Og det syns jeg er skremmende. En voksende andel av befolkningen får ikke med seg stort annet enn opprørende reportasjer om dårlig mat på et sykehjem, en katt som har blitt med på et flyttelass, en flyktning som har fått støtte til førerkort, en ulv som har drept sau, samt meninger omkring dette.

Jeg prøver å motvirke dette ved å spre min nyhetsoppdatering på mange medier. Jeg leser lokalaviser, Aftenposten, VG, Nettavisen, Klassekampen, Nationen, Resett, Agenda, Minerva, Document og mye annet. Jeg leser kommentarfeltene som hyller Lan Marie og kommentarfeltene som hyller Sylvi. Jeg leser kronikker fra Kristin Clemet og Torbjørn Jagland med like stor interesse. Og er noen ganger enig med den ene, andre ganger enig med den andre.
Ukentlig er jeg innom New York Times og Al Jazeera.
Slik mener jeg selv å få bred dekning av nyheter og kommentarer, Og jeg har i 40 år vært åpen for å skifte mening i de fleste spørsmål. Noe jeg også har gjort.

Og det mener jeg andre også bør være åpen for. Men forutsetningen er jo da at du følger med i nyheten. Og da nytter det ikke at du etter nesten to uker ikke har hørt om den kanskje største nyhetssaken i perioden.

Og jeg får lyst til å hevde at emneknaggen ikke er bare spøk. Om du ikke tar det helt bokstavlig og går for #BeLikeArne:

#BeMoreLikeArne


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar