søndag 24. februar 2013

BORTOVERSKI !!! Grøss og gru...

Nå er det nok mange som undres på tittelen. Er det slik at Arne virkelig har så mye mot bortoverski? Han som går på slike flere dager i uka, han som prøver å overbevise barn og unge om at dette er en fin og morsom måte å forflytte seg på? Ja, jeg er stor motstander av bortoverski og bruker det aldri. Det jeg tenker på er selve ordet bortoverski. Bortover er for meg flatt, og flatt er det kjedeligste skiterreng som finnes. Oppover og nedover derimot gir meg stor glede. Oppover fordi premien for slitet er nedover. Og nedover er selve essensen av å gå på ski, særlig som rekreasjon. Gir meg spenning, glede og mestring. Uavhengig av hva slags ski jeg bruker.
Eksempel på ski som er på vei bortover mot en oppover- eller nedoverbakke

Jeg bruker hovedsaklig tre forskjellige skipar. Jeg har klassiske racingski. Disse bruker jeg når midtlivskrisen rammer og jeg vil trene. De er av en type som jeg ihvertfall for 15 år siden kunne brukt i Birken uten å skjemmes over utstyret. Av en eller annen grunn sammenfaller det ganske bra med da jeg ble 40... Altså innkjøpt under et akutt tilfelle av 40-årskrise. Disse skiene er bare egnet i godt preparerte løyper, slike som de som sier bortoverski kaller trikkeskinner. Det jeg kaller maskinpreparerte spor.

Eksempel på ski som er på vei oppover

Så bruker jeg innimellom skibestigningsski, eller rando som de som sier trikkeskinner og bortoverski sier. Disse bruker jeg til heisbasert skikjøring nedover. Og til toppturer. Bortover er de ikke noe særlig, det går, men enda saktere enn jeg normalt går. Oppover med feller er det tungt, men du verden for en nytelse og glede det er å kjøre nedover i løssnø, også kalt pudder av de som sier bortoverski, rando og trikkeskinner. Jeg syns også de fungerer fint på all annen upreparert snø.
Eksempel på løssnøski

Eksempel på hoppski, eller jibbeski som de kaller det de som sier pudder, trikkeskinner og bortoverski.

Så bruker jeg fjellski eller turski. Disse fungerer overalt. Bortover, nedover, oppover både med og uten feller. I maskinpreparerte spor og i løssnø, på skare og is og fokksnø og mose og stein. De er ikke best på noe, men jeg kan bruke samme skia til alt og trenger bare ta med meg et par ski på tur. Jeg kan til og med om motet er der en dag ta et helikopterhopp eller 360 som de som sier trikkeskinner, bortoverski, pudder, rando og jibbeski kaller det.
Eksempel på ski brukt til å kjøre sakte nedover etter å ha gått bortover og oppover.

Oppsummering
Jeg blir sjukt stoka av å gå og kjøre på fjellskiene og skibestigningsskiene mine. Av mine klassiske racingski blir jeg bare svett og patetisk. Bortoverski bruker jeg aldri. Ordet bortoverski altså.

God skitur uavhengig av utstyr og hva du kaller det

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar