onsdag 23. januar 2019

Uegnet? Ta det litt med ro dere som sitter i opposisjon, nå er jeg skuffet over mine egne

Jeg hadde knapt hørt om kona til Christian Tybring-Gjedde før i går. Og jeg har i alle fall aldri bitt meg merke i hva hun tidligere har uttalt. Det har kanskje ikke så veldig mange andre heller, men da Ingvil Smines Tybring-Gjedde ble utnevnt som minister for samfunnssikkerhet, gikk tydeligvis søkemotorene varme. Hun ble ved innsettelsen nærmest grillet på tidligere uttalelser.

Hun var visstnok både redd journalister og trodde ikke på menneskeskapte klimaendringer.

Det første var uttalt i en spesiell setting, noe hun greit redegjorde for da hun senere på kvelden besøkte Dax18. Og ingen som så det innslaget kunne si at hun virket redd og samtidig holde hånden på hjertet.

Så måtte hun, og det er et legitimt spørsmål, forklare seg om hun trodde på menneskeskapte klimaendringer. Noe hun bekreftet at hun gjorde. Og hun utdypet det slik hun hadde gjort i 2016 med at hun trodde de klimaendringer vi nå opplever skyldes  en kombinasjon av menneskeskapte og naturlige årsaker. Et svar jeg til tross for at jeg er medlem i MDG, kunne gitt selv. Vi hadde muligens vært litt uenig om hvilken av de to som er hovedårsaken, men det er nyanser ingen skal stilles til veggs for. Og de nyansene har ingen betydning for hennes ansvarsområde.
Skjermdump fra Dagbladet.

Min partifelle i MDG, og en som attpåtil er nasjonal talsmann, Arild Hermstad, var raskt på banen og erklærte henne totalt uegnet. Det var vel å ta sterkt i?

I mitt hode er det nok å aksepter at klimaendringene skjer, for å være statsråd med ansvar for samfunnssikkerhet. Dette er et felt den godeste Ingvil virker å ha god bakgrunn for å styre. Kanskje ville jeg også vært mer skeptisk om hun fikk ansvar for klima og miljø, men det er faktisk heller ikke sikkert.  Og selv om Erna er troendes til mangt, tør hun nok ikke å hente klimaminister fra FrP. Selv om det også der er mange som tror på menneskeskapte endringer. Det er faktisk nå, ifølge meningsmålinger bare 4% som ikke tror, og Frp har vel mellom 10 og 15% oppslutning...

Dessuten er det ikke sikkert at tidligere uttalelser står ved lag. Jeg kunne vel knapt gjort noe som helst i noen sammenheng dersom jeg skulle måtte forsvare tidligere uttalelser, gjerninger og holdninger. Noe har vært situasjonsbetinget, noe har jeg oppriktig ment, noe har vært ren dumhet. Og slik tror jeg det er med veldig mange. Faktisk så mange at enhver statsminister ville fått problemer med å skaffe ministre. Den som er ren i hjertet, kaster den første stein, står det i Bibelen. Ikke mange kan kaste første steinen.

En annen side av saken er at en person du er uenig med, ikke automatisk er uegnet. Jeg har jobbet sammen med mange jeg er uenig med, til og med sterkt uenig med, men de har gjort en utmerket jobb.
Og jeg er faktisk tilbøyelig til å tro at innen ansvarsområdet samfunnssikkerhet, vil Ingvil Smines Tybring-Gjedde gjøre en bedre jobb enn Arild Hermstad ville gjort.

Vent i hvert fall litt med å dømme henne. La henne få sjansen. Og la henne være Ingvil Smines Tybring-Gjedde, ikke kona til Christian.

Det er ikke lett å være kona til Christian Tybring.Gjedde.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar