onsdag 13. juni 2018

&#$^§#"$$#& teknologi som ikke helt passer meg.

For å følge med litt på et hjerte som slår litt for sakte, kjøpte jeg meg forleden en sånn nymotens pulsklokke der du ikke trenger belte for å registrere hjerteslagene. Den er en voldsom forbedring fra min første pulsklokke fra 1990. Skulle bare mangle, men jeg har ikke vært med i produktutviklingen.

Klokka gjør masse annet enn å ta pulsfrekvens og vise klokka. Den kobles mot telefonen, slik at varsler fra telefonen vises. Videre kan den kobles mot sosiale medier, faktisk slik at jeg kan sammenligne meg med andre i det mest jeg gjør. Trapper, skritt, høydemeter, søvn, kilometer, hastighet leses av, og roter jeg meg bort kan jeg også navigere med den innebygde GPS'n.

Klokka fungerer fantastisk. Nesten, noe jeg kommer tilbake til.

På fotturer og på noe som ligner terrengløping får jeg rede på det aller meste. Og den synkroniserer med en app på telefonen og et program på Mac'n. Etter turene kan jeg studere og analysere data nok til at det kunne vært en heltidsjobb. Til og med restitusjonstiden får jeg rede på. Og plutselig forstår jeg hvorfor jeg aldri ble toppidrettsutøver og hvorfor formkurven har pekt nedover i 40 år. Jeg har rett og slett ikke hvilt nok. Her om dagen fikk jeg beskjed om å hvile 72 timer etter en ganske så vanlig tur i bratt motbakke.
Dessuten kan jeg vise nøyaktig rute jeg har gått på kart, Google Earth og antagelig andre kartapplikasjoner. Dette er nyttig i forhold til mitt daglige virke som lærer i friluftsliv. Der kan jeg vise ruta på forskudd ved å hente opp tidligere turer og vise dem på storskjerm.

Ettersom jeg ikke har vært med på produktutviklingen, har den masse funksjoner jeg ikke har bruk for. Tredemølle, triathlon, svømming i åpent vann, SUP, snowboard for ikke å snakke om golf, er alle aktiviteter jeg ikke akkurat driver til hverdags. SUP har jeg for eksempel aldri prøvd.

Derimot klipper jeg plen.
Og tar dette med meg i totaltrimmen.
I fjor rundet jeg 60 år og parkerte plentraktoren. I gave på den runde dagen, fikk jeg en Honda gressklipper som jeg går bak. Den argeste utgaven for det ikke-profesjonelle markedet. Farten jeg må gå med bak, regulerer jeg etter dagsformen og forholdene på plena. Fra veldig sakte opp til over 7 km i timen. Og hver gang jeg klipper plena, må jeg gå 2,7 km bak denne klipperen. Dette skulle tilsi at jeg går ca 4000 skritt. Skritt som er gode å ta med seg i min streben etter å nå de anbefalte 10 000 daglige.

10 000 daglige skritt er mye. I alle fall om du prøver å få det gjennomsnittlig over en lang periode. At Erna Solberg tar 15 000 tror jeg ikke på. Hun er en politiker jeg stoler på, selv om jeg er uenig med henne i mangt. Men her tror jeg hun lyver. Med godt tempo tar det 2,5 timer å gå 15 000 skritt. Jada, jeg vet det kan gjøres fortere, men for Erna og meg tar det 2,5 timer. Minst. Og hun er ikke på marsj 10% av døgnet. I såfall spiser hun uhorvelig mye...

Enkelte arbeidsdager går jeg over 30 000 skritt. Gjennomsnittlig, med helger og det hele, oppnår jeg bare 8 000. Da er 4 000 skritt oppnådd under plenklipping, viktig å ta med seg.

Men når jeg legger hånda på Honda-klipperen, registreres ikke ett eneste skritt. Hastigheten blir nok rett og slett for jevn for bevegelsessensoren i klokka. Kudos til Honda, stryk til Garmin.

Og så hogger jeg ved. Burde ikke en skikkelig aktivitetsmåler registrere litt under felling av trær? De gamle langrennsløperne arbeidet jo i skogen og fikk grunntreningen der. Og skogsarbeid er glimrende i så måte. I går lå jeg jevnt på 110-130 i pulsfrekvens under arbeidet. Det er akkurat der jeg bør ligge for å bygge kondisjon. Hadde jeg kombinert det med noen korte høyintensitetsturer, ville jeg snart kommet i olympisk form.

Og jeg forbrenner 50 g fett i tmen. Eller 400 kcal som det heter. 2-3 timer med skogsarbeid om dagen og jeg hadde gått ned i vekt med 1 kg i uka. Og det monner virkelig når jeg tenker på at jeg har lagt på meg 1/2 kg i året de siste 40 årene.

Dette kan jeg finne ut på klokka. Men ingenting om antall favner ved. I 2018 burde det vært en selvfølge. For det er det folk spør om. Tenk å kunne lagt ut på Facebook en skjermdump, for ikke å snakke om å kunne delt direkte fra en app, at jeg i dag har laget en favn ved. Det er forståelig.

I stedet må jeg kanskje nøye meg med at jeg har forbrukt 800 kcal ekstra under udefinert arbeid. For vedhogging støttes ikke som egen aktivitet på klokka.

Kanskje er det imidlertid slik at flere forstår 800 kcal enn det er som vet hva det innebærer å lage en favn ved uten vedmaskin.? Kanskje er det slik at utviklingen går fortere enn det jeg klarer å følge med på? Dataene jeg henter ut av klokka, er oppdatert. Jeg er utdatert.

Heldigvis kan jeg fortsatt regne om dataene til det som er viktig for meg.

Og jeg tror altså at Erna Solberg snakker usant om sine daglige skrit. Selv om de er korte.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar