søndag 30. april 2017

Drill

Det er ikke så veldig mye av det jeg lærte på mine 14 år og seks repetisjonsøvelser i Forsvaret jeg senere har hatt veldig god bruk for. Litt om tilnærming til sikkerhet for seg selv og andre, litt om å ta vare på andre under alle slags forhold, litt pedagogikk, litt lederskap, litt omkring organisering av undervisning og aktivitet og sist, men ikke minst; drill.

Drill er en fast måte å gjøre ting på som er gjennomtenkt, planlagt og øvd på så mange ganger at det går av seg selv. Helt enkle gjøremål som automatiseres til det kjedsommelige, en måte å gjøre ting på som fungerer uavhengig av de ytre omstendigheter og hva du tenker og føler.

På tur med skibestigningsutsyr, eller rando som alle sier i dag, er skifte fra oppover til nedover en ganske komplisert rekke av handlinger.  Er du da rotete av deg, slik jeg er, er det fort gjort å glemme noe eller gjøre ting feil slik at må begynne på igjen.

Godt voksen/overmoden/utgått på dato/gammel som jeg er, går jeg ikke lenger de mest hårreisende turene. Og etter dagens målestokk har jeg vel aldri gjort det. Men jeg går på tur og jeg liker å ha det på stell med hvordan turen gjennomføres. Derfor har jeg utviklet en drill for hva jeg gjør på toppen.

Noen ganger deler jeg den opp litt, sitter på toppen og spiser, fotograferer litt osv, men her utfører jeg alt jeg må for å rett og slett snu for å kjøre ned igjen:


Det første jeg alltid gjør, er å skifte til tørr undertrøye. Jeg venter ikke til jeg blir kald, jeg prøver ikke å bare kle på meg mer, jeg skifter. Litt kaldt er det, men finn frem denne tørre trøya først, kle av og på deg. Følelsen etterpå er fantastisk, uavhengig av om du skal sette deg ned eller bare snu. I samme omgang skifter jeg lue eller tar på hjelm. På turen opp bruker jeg hjelm såfremt det ikke er eksponert på noen måte med fare for steinsprang o.l. 
Så drar jeg av fellene. Jeg tar ikke av meg skiene, først og fremst fordi jeg ikke har skistoppere og ikke vil risikere at skiene sklir avgårde på egen hånd. 
Er det litt skrått, tar jeg av nederste ski først da det er lettere å snu nederste ski tilbake på plass. Så snur jeg meg slik at den andre skia bli nederst.

Jeg legger fellene sammen med limflatene mot hverandre, driver ikke og roter med denne duken mange bruker mellom. Og jeg legger fellene sammen inn mot midten, slik at det ikke blir så lange flak å jobbe med.

Deretter klikker jeg i bakbindingen, setter inn de ekstra pløsene som stiver av Dynafit-støvlene, strammer spennene og setter frambindingen i kjøremodus.

Så lukker jeg sekken, tar på meg hansker eller votter, tar på sekk og staver og klar til desserten på slike turer. For det er turen nedover, uavhengig av om du liker cruising i moderat bratte bakker som meg, eller mer utfordrende og bratt nedkjøringer.

Et godt råd til alle toppturentusiaster er altså å utvikle din egen drill. Utstyret er litt forskjellig, derfor kan det og variere hva som er den mest hensiktsmessige drillen.

Det er forskjell på å lade om AG3 og MG3, for å bruke eksempel fra Forsvaret.
God tur!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar