mandag 3. april 2017

Du må ikke sove

Overskriften er hentet fra et dikt som Arnulf Øverland skrev i 1939 som en advarsel mot nazismen og fascismen i Europa.

Jeg bruker det i dag for å vekke foreldre og andre voksne som ikke vet, ikke bryr seg eller rett frem deltar i den mobbingen som foregår på sosiale medier.

På Oppdal foregår det i disse dager en bevisstgjøring omkring mobbeproblematikken. Men ut fra det jeg leser i lokalavisene påstår jeg at de fleste følger dårlig med. Og det er helt sikkert ikke noe enestående for den lille, idylliske fjellbygda vi bor i.


Mobbing på sosiale medier blir i mine øyne tatt for lett på.

Kanskje fordi det største mediet, Facebook, er overtatt av foreldre-, besteforeldre- og oldeforeldregenerasjonen. Her boltrer folk seg i ekkokamre der de kan få bekreftelse på absolutt alle sære meninger de måtte begjære, i åpne og lukkede grupper, på sider og i kommentarfelt. De legger ut pubertale, kvinnediskriminerende, rasistiske og undertrykkende innlegg uten tanke for hvem som ser det.
Og når de såkalt koser seg med i overkant mye ufortjent rødt i glasset, tar de tastaturet fatt og forteller en eller annen hvor kunnskapsløs, dum og stygg han/hun/hen er.
Og de er venner med sine barn, barnebarn og oldebarn som ser hva de driver med. De unge tar lærdom av dette. Enten ved å kopiere sine forfedres opptreden eller ved å ta avstand fra den. Det er herfra mange av påstandene om manglende kompetanse på sosiale medier blant voksne kommer.

De unge flykter fra Facebook. De er der, men er lite aktive. Det samme gjelder Twitter og Instagram. Snapchat er blitt populært, bildene forsvinner etter få sekunder og du er sikrere mot misbruk. Men ikke helt sikker. Det er ikke mye kompetanse du trenger for å ta en skjermdump, noe som forøvrig avsenderen ser at du gjør.

Men Snapchat er omdiskutert. Og det er foreldre og lærere oppmerksomme på.


Det tror jeg ikke de er på Jodel. Slik ser appen ut:

Og har dine håpefulle denne appen på smarttelefonen, kan det være grunn til bekymring. Kanskje mobber de? Eller kanskje blir de mobbet.

Jodel er en helt anonym tjeneste. Jeg kan dele tekst og bilder uten at noen vet hvem som har delt. I stedet for likes og delinger, samler du Karmapoeng. Og du kan stemme innlegg opp eller ned.

Dessuten er tjenesten stedbunden. Du velger deg et hjemsted, dette stedet kan du se jodler fra uavhengig av hvor du er. Mens du ellers bare ser jodler fra i nærheten av der du fysisk befinner deg.

Det aller meste som legges ut på Jodel er troskyldige ytringer om fest og moro. På Oppdal kan du også innimellom se ytringer om skiføret. Størst aktivitet er det i helgene når jakten på rus, moro og kjønn er på sitt mest intense. Kamerat- og venninnegjenger som tilbringer helga spør hvor de skal gå for finne nettopp dette. Meldingene er ofte lite tilslørte. De som vil ha fitte, forteller nettopp det. Og forslagene kommer, de fleste tøys og tull.

Men innimellom kommer det hatmeldinger og mobbemeldinger. Og anonymiteten er vanskelig å ta vare på i små bygdesamfunn. Initialer er vanlige å bruke, og skriver du at N.N. i kassa på Mega er løs, løsaktig, kåt eller lignende, ja så er det lett å finne ut hvem som blir påstått å ha disse egenskapene. Og når du skriver at en annen N.N. ble med X.X. hjem etter at puben stengte, og at Y.Y. som er samboer med X.X., er bortreist, ja da er det ikke veldig anonymt lenger.

A.R. er den ekleste 60-åringen på Oppdal.

Dette kunne blitt skrevet på Jodel. Og jeg ville tatt det til meg. Særlig etterhvert som andre jodlere upvoter og sier seg enig. Personlig vil jeg mye heller høre dette direkte fra en person jeg vet hvem er, enn å lese det anonymisert på Jodel. Slik tror jeg også de unge tenker når de leser initialene sine og blir beskrevet i særdeles nedsettende ordelag.

Jeg kan ikke skjønne at dette er noe vi ønsker!

Jodel brukes også til meningsmålinger. Hvem har de fineste puppene på videregående? Så hagler det inn med initialer. Og du har sjelden mer enn to med samme initialer å velge mellom.


På Dombås er forholdene enda mindre. Jeg jobber der, og innimellom sjekker jeg Jodel. Nylig så jeg en rangeringe av lærere der det ble bedt om å hvem som var verste og beste læreren på ungdomsskolen. Jeg legger ut en skjermdump med bare positive meldinger. Jeg vil ikke bidra til å spre de ondsinnede uttalelsene andre steder i tråden. Ingen med litt kjennskap til skolen er i tvil om hvem det her gjelder. Også de som har fått negativ omtale er "anonymisert" på samme måte.


Jeg kan ikke skjønne at dette er noe vi ønsker!

Er det så noe å gjøre med dette? Absolutt. I likhet med på andre sosiale medier kan vi brukere rapportere innlegg vi ikke syns har noe der å gjøre. Og jo flere som rapporterer samme innlegg, jo bedre. Jeg har rapportert innlegg på Jodel som har blitt fjernet 10 minutter senere.

Derfor oppfordrer jeg foreldre, lærere og andre voksne til å bli jodlere. Du trenger ikke jodle og samle karmapoeng. Du trenger bare å følge med. Og du trenger bare å snakke med de unge om hvorvidt de syns dette er greit. De fleste vil ikke det i møte med en voksen.


Du må ikke sove!







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar