fredag 11. mai 2018

Hva er det som skjer i forsvarsdebatten?

Ettersom jeg har tjenestegjort noen år i Forsvaret, følegr jeg debatten rundt dette med interesse. Og jeg har fortsatt mange venner og bekjente som engasjerer seg voldsomt i forsvarssaken. Og ære være dem for det. Blant den jevne kvinne og mann er intereseen nærmest totalt fraværende. Det vil si; helt til en leir, stasjon eller base er nedleggingstruet. Da kommer engasjementet.

Nettstedet aldrimer.no bidrar med ganske balanserte fakta i denne sammenhengen. Men i dag kom dette innlegget. Det er skrevet av den renomerte forfatteren og journalisten Kjetil Stormark, som også har redaktøransvaret for nettstedet aldrimer.no. En mann jeg inntil i dag har hatt dyp respekt for.

Her kobles at Arbeiderpartiet her inngått forlik med Høyre og Frp i forbindelse med langtidsplanen for Forsvaret med at Ap-ledelsen ikke skal ha lært noe av 22.juli 2011. 

Hva har 22.juli med saken om Andøya å gjøre?

Jeg tar ikke stilling til spørsmålet om fremtiden på Andøya, men jeg forstår utmerket godt frustrasjonen og fortvilelsen  til samfunnet på Andøya som direkte mister 300 arbeidsplasser når stasjonen legges ned. Jeg forstår også at det er diskutabelt hvorvidt det er økonomiske innsparinger å hente ved å flytte til Evenes. Og helt uten forstand på slikt, ser jeg også at det strategisk kunne vært bedre å fortsette på Andøya.

Men jeg fatter ikke at 22.juli dras inn i debatten. Kan noen av mine venner fra tiden i Forsvaret opplyse meg?

Hvis ikke vurderer jeg helt klart enda mer å stemme Arbeiderpartiet ved neste valg. Det er over 20 år siden de fikk min stemme, jeg har endret syn på mangt siden den gangen. Men denne påstanden om ikke å ha lært noe av terroren som rammet partiet, og at de på grunn av manglende lærdom inngår forlik med Høyre og Frp, topper foreløpig rekken av utidige angrep på partiet.

Det er noe som heter sympatistemme. Og ettersom det er så bred konsensus i norsk poliyikk, spiller det for meg ingen rolle om regjeringen er blå/blå, blå/brun eller rød/grønn. Ja forsåvidt om den er rød eller blå.

Distriktspolitikken skyr visst ingen midler



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar