fredag 31. juli 2015

Bergen og Voss har mye å lære av Oppdal og Dombås

Da har jeg for første gang i livet besøkt Voss og Bergen. Og jeg undres over hvor stor forskjell det er på tettstedene i Norge. Har virkelig bergenserne og vossingene aldri kastet et blikk mot Dombås og Oppdal når de har vedtatt reguleringsplaner og hatt visjoner om hvordan de vil ha det? For sett fra en oppdaling med arbeidssted på Dombås sine øyne, fremstår begge steder som helt hinsides elendig planlagt.

På begge steder ser det ut som de lever i en annen tid der bilen ikke var vesentlig. På begge steder tar man betalt for parkering av bil når du skal på butikken, ja i Bergen tar de til og med betalt om du skal overnatte! Der holder det ikke å leie seg inn på hotell til mange penger, bilen koster nesten like mye å leie plass til.

Og det er ikke parkeringsplasser utenfor den butikken du skal på. Neida, i kanten av sentrum eller i et parkeringshus over flere etasjer må det være. Så her må man ta bena fatt. Med det resultat at det kryr av folk som driver formålsløst rundt uten å handle annet enn det høyst nødvendige.Riktignok er det trangt mellom byfjellene og fjorden i Bergen, men de har da mye plass å ta av.

På Fisketorget var det ikke en fisk å få kjøpt, men mye juggel, mange tiggere og kriminelle gatemusikanter. Kanskje kunne jeg funnet en fisk der, men da måtte jeg altså båret denne 400 m til parkeringshuset. Uhørt i verdens rikeste land.



Hadde man her rensket opp, stått igjen med bare fiskeselgerne, hadde man glatt fått til 150 - 200 parkeringsplasser.


Videre har de Torgallmenningen, en 300 m lang og nesten 40 m bred bilfri aveny. Hørt slikt, hadde de satt av 10 m til tofelts vei, og 2 m til fortau på begge sider, ville de fått parkering til 500 biler der.


Og slik kunne jeg fortsatt med Ole Bulls plass, 300 - 500 parkeringsplasser, fått tappet ut Lille Lungegårdsvannet og regulert inn 800-1000 parkeringsplasser der. Alt til glede for handelsstanden og et kjøpelystent publikum. Og Bergen har mange slike plasser å ta av hvis de hadde forstått sitt eget beste og gjort som vi gjør på Oppdal og på Dombås. Trær og blomster kan de som vil oppleve i skogen.

Når du nærmer deg Voss fra øst, kommer du til et skilt som viser veien videre til Bergen. Den går til høyre, mens du må ta til venstre for å komme til sentrum på Voss. Enfoldig som jeg er, uten tanke for at folk andre steder kanskje er dummere enn oss på Oppdal og på Dombås, var jeg sikker på at jeg etter å ha besøkt Voss måtte tilbake til dette veikrysset for å fortsette ferden mot Bergen. Men neida, hovedveien har de forsyne meg lagt i tunnel utenom sentrum. Dermed går 90 % av trafikken forbi uten at de som befinner seg i sentrum ser det.
Vi kan ikke ha det sånn med fysiske hindringer for bilene

Og ikke nok med det, for å ta deg rundt i Voss må du parkere på en parkeringsplass i utkanten av sentrum, betale parkeringen og gå inn i tettstedet. Du kan kjøre gjennom, men da må du parkere på andre siden av tettstedet, fortsatt mot betaling. Og trafikken gjennom er liten, de som skal noe annet enn til sentrum, kjører utenom.

Vossingene, og de som besøker Voss, har altså ikke muligheten til å sette seg på en café og nyte tungtrafikken slik som vi har på Oppdal og Dombås. Støy og lukt og støv er det påtagelig mindre av i sentrum av Voss. Men vi drar da for svarte ikke til sentrum for ro og stillhet, kos og hygge. Vi drar for å handle, vi vil kjøre fra Mega til Intersport og derfra til Elkjøp. Og parkeringen skal være gratis. Og når vi spiser skal det være på et spisested med spesialdesignede møbler som blir ukomfortable etter en halvtime. For da har vi spist ferdig og bordet skal bli ledig for neste sultne gjest. Komfort har vi i bilen og hjemme, ro, stillhet og opplevelser finner vi i naturen. I sentrum er det kassa-apparatet som er konge.

Dette har ikke bergensere og vossinger forstått. De har prioritert at det skal være hyggelig og opplevelsesrikt i sentrum.

De må snarest på studietur til oss.

Men det er antagelig for sent. De har lurt en haug med besøkende til å tro at det skal være slik.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar