torsdag 26. desember 2013

I dag er jeg i slett lune

Nå varierer sinnstemningen min mye. Nesten så jeg kan ane en diagnose, bipolar light.
I går lo jeg godt når min svoger og jeg etter en flaske Gammel Dansk på deling parodierte folk vi kjente. Direkte ondskapsfulle var vi. Men vi hadde det morsomt, samtidig som de andre tilstedeværende ble irriterte.
Senere så jeg Forrest Gump og som vanlig når jeg ser denne måtte jeg tørke noen tårer. Denne er den filmen jeg har sett flest ganger. Selv om noen av dere vet at jeg på slutten av 70-tallet så Grease ti kvelder på rad. Det skyldtes ikke filmens kvaliteter, men Olivia Newton John i trange bukser.

I dag er jeg opprørt og irritert på noe så banalt som en kåring av Norges største idrettsutøvere. VG står bak denne kåringen, og er bare en i en lang rekke av kåringer som blir foretatt nå på slutten av året. Snart er det en kåring for alle.

Å hevde at Magnus Carlsen er Norges største idrettsutøver er en hån mot de som hevder seg på topp i internasjonal idrett. Prestasjonen til unge Carlsen er stor, og han er absolutt aktuell i en eventuell kåring av årets nordmann, men ikke som Norges største idrettsutøver.
Ikke alle er like kvalifisert

Og det blir verre. For litt lenger ned blant de nominerte finner vi en travhest. Til og med en kaldboldstraver. En klasse innen hestesporten som bare drives av nordmenn og svensker. Riktignok stammer hesten fra Dovre, men da får den heller delta i kåringen av årets dovring. Dessuten deltar hesten i noe som er basert på pengespill, noe jeg heller ikke er veldig stemt for. Ihvertfall ikke som idrett.

Også lenger ned finner vi tvilsomme tilfeller. Simen Agdestein? SIMEN AGDESTEIN???? En i sin tid middelmådig fotballspiller og en like middelmådig sjakkspiller skal altså i 2013 være nominert til Norges største idrettsutøver. Vår sivilisasjon står for fall.

Hvor er Thorleif Haug på listen? Som vant 50 km langrenn i Chamonix i 1924. Til tross for at han falt 25 ganger i en av de tøffe nedoverbakkene.
Agdestein og en hest kan umulig rangere foran denne skihelten, Thorleif Haug

Hvor er Pål Anders Ullevålseter? Petter Solberg? Begge disse deltar i idretter som mange ikke helt godtar som idrett, men de er adskillig mer kvalifisert enn travhester og avdankede sjakkspillere på nasjonalt nivå.

Hvor er lederhunden til Thomas Werner som vant Finnmarksløpet i fjor? Sledehundkjøring er tross alt en stor internasjonal idrett. Adskillig større en kaldblodstrav. Og uten pengespill i bakgrunnen.

Hvor er Aylar Lie? Som spiller poker på høyt nivå. Som deltar i en aktivitet som er stor på verdensbasis. Jeg skriver aktivitet, for hun driver ikke idrett. Men må i likhet med Magnus bruke hodet for å vinne.

Hvor er jeg på lista? Som skriver dette med fire fingre fordi skolesystemet ikke tillot meg å ha maskinskriving som valgfag dersom jeg ville kvalifisere meg for å gå gymnaset?

Vår sivilisasjon står definitivt for fall!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar