torsdag 4. desember 2014

Finnes det noen med basiskunnskaper i matematikk der ute?

Jeg har den siste måneden fått noen hyggelige utfordringer. Faktisk hele fire, men jeg tok bare delvis en av dem. Igjen er årsaken at jeg har for mye tid til å tenke. Og når jeg tenker, finner jeg også svært ofte mine svake sider. Og denne gangen var det matematikken som trådde frem som et svakt punkt.

Silke bilder er det mange som utfordres til å legge ut. Dette er fra nedenfor Dettifossen på nordsiden av Island.
Mine hyggelige utfordringer har vært av typen del et bilde på Facebook hver dag i fem dager samtidig som du utfordrer en ny til å gjøre det samme. Noen ber bare om bilder, noen skal ha dem i svart/hvit og andre skal ha naturbilder. Jeg har bilder, og jeg har venner å utfordre. Problemet er bare at det brer seg noe så fenomenalt fort. Så fort at samtlige FB-brukere i verden i løpet av kort tid, og dem er det 1,32 milliarder av, hvorav 3 millioner er i Norge.

Når jeg engasjerer 5 venner, som i sin tur skal utfordre 5 av sine venner, som igjen skal plage 5 av sine etterhvert, osv skal det bare ta 11 ledd til før hele verdens befolkning er utfordra, også de som ikke er på facebook. Da sier det seg selv at det går kort tid før vi må begynne på nytt.

Jeg må bruke Exel for å regne ut dette. Hadde jeg vært litt bedre i matematikk kunne jeg skrevet en formel for dette. Og dette tenkte jeg på hele bilturen mellom Dombås og Oppdal en dag denne uka. Men jeg kom ikke frem til svaret. Kan jeg bruke formelen for renters rente? Jeg må innrømme at jeg ikke har satt meg ned for å prøve å tenke bare på dette, veien har tatt det meste av oppmerksomheten... 

Eller det er ikke helt tilfelle. Tankene tok meg videre til gamle dagers kjedebrev og ikke fullt så gamle dagers pengepyramider. 
Svært mange av verdens Facebook-brukere kan avse ei krone uten at det velter tilværelsen deres. Derfor kunne jeg utfordret 5 venner til å sette inn 1 kr på kontoen min, 5 dager på rad, samtidig som de utfordret 1 venn hver dag til å gjøre det samme. 

Da kunne jeg lent meg tilbake og tenkt på heltid

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar