mandag 23. februar 2015

Nye biler er ubrukelige under visse forhold

I dag var jeg en av de aller siste som kom meg over Dovrefjell før veien ble stengt. Og det er mange år siden jeg har kjørt over i så dårlig vær. Det snødde litt, og var liten storm. Sikten blir under slike forhold absolutt null, og aktpågivenhet under kjøring er påkrevet. To meter frem når en ser litt, så full stopp igjen når det plutselig tetner til. Å sitte stille på E6 med null sikt i alle retninger er ikke hyggelig, du vet at du når som helst kan bli påkjørt både forfra og bakfra. I dag var det såpass heftig at selv sektorlysene på brøytebilen var usynlig på 10 meters avstand. Delvis fordi det ikke var sikt, delvis fordi lampene ble dekket av snø.
Slik hadde jeg sett ut helt uten de rette kunnskapene

For å bli så synlig, og samtidig lovlig, må jeg beherske både teknikken og kunne reglene. Samt pusse av lyktene ved enhver anledning.

For ytterlig å gjøre dette mer farefullt, er det mange som kjører uten baklys, de fleste uten selv å vite om det. En EU-regel fra 2011 sier nemlig at det kun er frontlysene som skal tennes automatisk, baklysene må du selv slå på, eller det er en føler som ordner dette automatisk når det mørkner. Dette for å spare energi. Og så mye biler som det er på veiene, blir det totalt sett en stor innsparing, selv om det for den enkelte er for ingenting å regne.

Mange vet imidlertid ikke om dette, og kjører derfor uten baklysene tent. Og i dårlig sikt blir det enda verre, automatikken tenner ikke lysene når alt rundt er hvitt. Dessuten har mange biler, inkludert min, kjørelys som er adskillig svakere på dagtid. Så jeg må altså slå på lysene for å bli sett i slikt vær.

Jeg føler også behov for tåkebaklys under slike forhold. For å få på dette må jeg også tenne tåkelysene foran. Disse er imidlertid ikke tillatt brukt sammen med kjørelys... Så når det er som i dag må jeg sette på parklys og så sette på tåkelysene foran og bak. For å være både trygg og lovlig... Jeg må innrømme at jeg i dag slo på alt jeg hadde samtidig, også nødblinklysene.

Problemet stopper ikke der for en som har en relativt moderne og energieffektiv bil. Det er nemlig noe som heter LED-lys både foran og bak på slike som min. Disse utvikler så lite varme at snø, sørpe og vann fryser fast på dem. Da jeg i dag kom til Dombås hadde jeg centimetertykk is på alle lys. I praksis var jeg derfor nærmest usynlig.

Og det tiltross for at jeg er oppmerksom på alt det jeg har nevnt ovenfor...

Heldigvis gikk det bra med meg, og det gjorde det også for de i de syv bilene bak meg som ble involvert i en kjedekollisjon. Uten at jeg vet noe om det, ser jeg ikke bort fra at noe av det jeg har beskrevet kan være årsaken. Og jeg lurer kraftig på hvorfor det er skrevet og opplyst så lite om disse tingene. Det er innimellom stort fokus på feil bruk av tåkelys, men dette med lysbruk i uvær er ikke nevnt.

Kan det være som med mye annet; de som burde tatt det opp, sitter på et sentralt plassert kontor der slike kjøreforhold er ukjente?

Forøvrig kan det godt hende at min beskrivelse er feil, reglene og teknikken er er strengt tatt for kompliserte for min enkle og utdaterte forstand..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar