tirsdag 10. september 2013

Gratulerer, men oppfør dere som folk!

Jeg tilhører dem som syns et minimum av folkeskikk er på sin plass. Og jeg vet at mange er enig med meg i det.
Dessuten prøver jeg hver dag i jobben å tilføre en smule folkeskikk til medlemmer av den oppvoksende slekt. Det stilles krav om å støtte hverandre, glede seg sammen med dem som vinner eller mestrer og trøste dem som taper eller ikke mestrer. Og god oppførsel mennesker imellom gir trivelig stemning der alle føler seg trygge. Dette ser jeg virker hver eneste dag.
Høflige unge mennesker som venter på tur og støtter hverandre
I de senere år har drittsekk-tv blitt et begrep. I reality-serier blir folk som ikke oppfører seg, som tråkker på andre for å komme seg lengst mulig frem selv, hyllet og opphøyd til kjendiser.
I idretten treffer vi også de samme typene. De som hetser andre, koser seg når andre mislykkes og som driver egoet til tidligere ukjente høyder, blir heltene.

Disse personene, som strengt tatt skulle hatt juling, er forbilder for de unge. Og de fnyser av st de er forbilder, det angår ikke dem, det er bare dem selv det dreier seg om.

For mange av oss er også de folkevalgte en form for forbilder. Vi godtar menneskelig svakhet, vi godtar at ikke alle er perfekte. Men jeg er i alle fall ikke villig til å godta at de ikke oppfører seg som folk.
En flott forsamling høflige mennesker med god oppførsel. Med ett unntak.
 I går kveld ble det klart at vi får et regjeringsskifte. Gratulerer til dem som vant, og takk til dem som tapte. Akkurat slik uttrykte de seg partilederne. Erna takket Jens for jobben han har gjort gjennom åtte år, og Jens ønsket Erna lykke til. Slik skal det være, og slik sett gjorde de en viktig jobb i oppdragelsen av det norske folk.

Men ikke alle. Måten Siv Jensen, etter å ha mistet 12 av 41 mandater, gikk rundt på en scene å viste seg frem før hun ropte morna Jens var som tatt ut av drittsekk-tv. Eller tatt ut av et seiersintervju med de største drittsekkene av noen idrettsstjerner.
Drittsekk-oppførsel


I det daglige treffer jeg mange barn og unge fra hele landet. De aller fleste oppfører seg bra, både overfor hverandre og meg. De venter på sin tur i køen, de hjelper hverandre, oppmuntrer hverandre og roper ikke høyest mulig. De gleder seg med dem som vinner, og ønsker de som ikke vinner lykke til neste gang.

Men ikke riktig alle. Enkelte har lært, hjemme, foran tv, eller foran pcen, at de skal glede seg over at andre mislykkes og taper. Andres ulykke er faktisk å foretrekke fremfor egen lykke. Og mislykkes de selv, er den beste trøst at andre mislykkes enda mer.

Faktisk tror jeg ca 16,4 % oppfører seg slik.


Jeg skammer meg ikke lenger over skoparken min.

PS: For meg var den største gleden at MDG fikk ett mandat. Og at nasjonal talsmann Harald A. Nissen på partilederutspørringen etter at resultatet var klart, brukte slike slitte Adidas som jeg selv har, var prikken over i-en. Etter snart ni måneder med handlestopp, er tre par slike sko det jeg har av brukbare sko. 
Forbilledlig av Harald A. Nissen

Og ikke minst; Takk til Jens, og lykke til, Erna. Dette klarer du!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar