mandag 11. november 2013

Jeg er skuffet over de brunblå

Jeg er selve prototypen på en Frp-velger. Eller frepper som de også kalles. Jeg er en lavt utdannet, blodharry, dårlig betalt, småfeit bygdetulling som ligger under for alkohol og tobakk. Som liker å kjøre bil, som er redd alt fremmed, og som på toppen av det hele syns Siv Jensen er fin. Når jeg blir trygdet blir jeg perfekt som frepper.

Og disse faktorene gjorde at jeg ikke så mørkt på det da Siv ble finansminister. Selv om jeg etter nøye overveielse stemte noe helt annet enn utgagnspunktet mitt skulle tilsi. Mitt egentlige og egoistiske jeg så for seg at min egen tilværelse ville bli litt mer behagelig. Litt mindre skatt, adskillig lavere avgiftsnivå og større valgfrihet var noe jeg så frem til med glede. For selv om jeg i utgagnspunktet var skuffet over den lave oppslutningen det partiet jeg stemte på fikk, lette jeg iherdig etter positive trekk ved å få en ny regjering,

Men nå ble det så ille at positivt ble snudd til negativt. Så ille at jeg må ta i bruk retorikken fra kommentarfeltene. For jeg prøver å unngå uttrykksmåten fra kommentarfeltene. Men det har vist seg at jeg ved å bruke et anstendig språk har mistet storparten av min provoserende kraft.
Den tradisjonelle snusmisbrukeren var å finne i slike forsamlinger

Jeg har i 40 år brukt snus. På tidlig 70-tall var det bare gamle menn med fortid som anleggsslusk som brukte snus. Grønn Tiedemann i ovale bokser var det det gikk i.Og disse eldre mennene var så få at politikerne ikke så noen grunn til å legge avgifter på snusen.

Men så ble det kjent at ishockeyspillerne i Sverige alle brukte snus, det samme gjorde etterhvert en del alpinister og langrennsløperen Thomas Magnusson.Thomas Magnusson hadde den beste klassiske teknikken jeg har sett på langrennski. Styrke og eleganse ble av ham løftet opp på et høyere nivå. Og det var naturlig at dette for en ungdom som meg ble antatt å skyldes at han brukte snus. Svensk snus. I runde esker med metallokk. Tiedemanns grønn kostet den gangen 1 krone og 75 øre. Svensk var dyrere, Ettan kostet 2,75 og General kostet 3,50. Sigaretter kostet den gangen 8 kr og 70 øre for en 20-pakning.  General fikk du ikke kjøpt på Oppdal, bare en butikk i Trondheim hadde den. Derfor måtte jeg alliere meg med en dame i Trondheim for å skaffe tilveie General. Og General måtte jeg ha i jakten på den perfekte skiteknikken.

Etterhvert som populariteten steg, så politikerne sitt snitt til å legge avgifte på snusen. Nå er avgiftsnivået så høyt at det lønner seg å kjøpe snus framfor sigaretter på taxfree. Jeg har flere ganger fått folk som røyker til å kjøpe snus til meg på taxfree for så å bytte den til meg mot sigaretter kjøpt i Norge.

Og da må jeg benytte retorikken fra kommentarfeltene. For nå føler jeg meg like urettferdig behandlet som alle disse sinte, unge mennene som er aktive der.

Disse brunblå svikerne som nå har inntatt regjeringskontorene har forådt meg og alle andre som ligger under for en last ved å legge på avgiftene på tobakk og alkohol.
Og vi er tross alt kjernevelgerne deres!
Det hjelper nemlig lite å senke skatten en prosent når avgiftene til snus og alkohol øker.
Det er direkte sammenlignbart med om Arbeiderpartiet hadde fjernet fradraget for fagforeningskontigent når de brunblå nå øker avgiftene på tobakk og alkohol.

Forøvrig:

Når de rødgrønne ble kalt de røde, må jeg kunne kalle de blåblå for brunblå!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar