tirsdag 28. januar 2014

Den femte nullen

Vi er alle mer eller mindre opptatt av image eller omdømme, altså hvordan vi fremstår i møtet med andre mennesker. Og vi bruker mye tid og ikke minst penger på dette. Særlig er det dyrt slik enkelte mannfolk, og etterhvert også mange damer, gjør det med valg av bil. At undersøkelser viser at forskjellige typer mennesker velger forskjellige typer biler er ikke særlig oppsiktsvekkende. Og i trafikken merker vi forskjellen på bilmerkene om vi er en smule oppmerksomme.
Derfor blir det komplett uforståelig for meg at mange bruker en liten formue for å fremstå som den femte nullen. Hva er det som driver dem? Snobber de ned intelligensmessig, eller mangler de totalt evnen til å se seg selv?

Av personvernhensyn er ikke femte nullen med på bildet

Bilmerket jeg tenker på er Audi, eller ÅDI som min bestefar sa på den tiden Auto Union slo seg sammen med Volkswagen og Audi etterhvert bestemte seg for å bli premium-merket til VAG-konsernet. For i begynnelsen var Audi svært enkle biler, de var av de aller siste som fikk sidespeil på passasjersiden som standardutstyr. Men så kom Audi Quattro, bilen som dominerte rallyverdenen i mange av 80-årene. Og alle som hadde ønske om å vise verden at de var et null uten evne til å ferdes hensynsfullt i trafikken, kjøpte seg Audi.

For logoen til Audi består av fire ringer, eller nuller, som henger sammen. Den siste nullen sitter bak rattet. Når politiet har fartskontroll er Audi sterkere representert blandt fartsovertrederne enn antallet registrerte Audi tilsier. Og meldingen som går fra kontrollpunktet til de som skal vinke inn lyder slik: Svart fem-null, 105 km/t.

Disse nullene bak rattet tror selvfølelsen  er tapt for alltid om de ligger bak en annen bil. Selve imagen deres er at de kjører forbi.  Derfor kjører de forbi. Uansett om de må bremse like etter forbikjøringen for å svinge inn på annen vei. Ingen som har kjørt bil en stund kan ha unngått å oppleve slike situasjoner. 

Og de tror bilene deres er de eneste bilene som går såpass, og at Audi med 100 hk går like fort som dem med 500. De ser jo prikk like ut...Og selv er de i egne øyne uovervinnelige. 
Heldigvis vet vi andre at han eller hun som kjører med fire nuller i grillen, er den femte nullen.
Heldigvis vet forsikringsselskapene når de skal forsikre en Audi at forsikringstageren er et null, og priser deretter.
Heldigvis blir mange stjålet av slike null som ikke har respekt for lov og orden, noe som bidrar til at nullene blir ytterligere tappet for penger.

Ikke uvanlig at politiet stopper en Audi som er stjålet
For image skal koste, og helst ekstra mye når imagen skal være å fremstå som et null.

Noen få, ihvertfall ser det slik ut i trafikken, kjøper Audi som en hvilken som helst annen bil. Som tror dette er det ypperste av kvalitet, og kjører som folk. Dessverre blir også disse stemplet som null. Det er som når 10 sigøynere stjeler, så gjør også de 90 andre det. Vi generaliserer. Ihvertfall gjør jeg det, tiltross for at jeg forsøker å møte alle med åpent sinn og ikke la imagen sperre for at det faktisk finnes et normalt menneske bak staffasjen. Og vi er forskjellige. Jeg generaliserer Audi-eiere, andre generaliserer sigøynere.

En god kamerat av meg byttet sin Golf i en flunkende ny Audi 80 med 90 hestekrefter. Han ble beskyldt for å ha kjøpt Audien med den minste motoren og trekk på bare ett hjul. Og det er også en side ved Audi; den med 100 hk og forhjulstrekk ser nøyaktig lik ut som den med 500 hk og firehjulstrekk. Du kan få en ny Audi A4 for 360 tusen, men du kan også kjøpe deg en Audi A4 med største motoren, firehjulsdrift og alt tilgjengelig ekstra for 1,8 millioner. Med andre ord kjøper du ekstrautstyr for 1,4 mill. Som ikke syns utenfra. Om du ikke er veldig kjenner. Det betyr at de fleste kan kjøpe seg denne imagen om de absolutt vil.

Jeg har, når jeg tenker grundig etter, aldri kjørt en Audi. Men jeg har kjørt Skoda og Volkswagen. Audi er vel omtrent midt mellom disse to utmerkede bilene, litt bedre enn Volkswagen og litt dårligere enn Skoda. 

Det igjen betyr at Audi er en helt utmerket bil.

Hadde vi bare fått justert kjøreadferden til nullet bak rattet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar