torsdag 30. januar 2014

Fant jeg opp kruttet på nytt?

Med fare for å fremstå litt merkelig har jeg i dag benyttet den på Oppdal elendige snøvinteren til å utarbeide min egen drill for å ta av fellene på mine nye skibestigningsski. På plena, med 5 cm is som underlag, har jeg stått og prøvd meg frem. Til spott og spe og moro for dem som kjørte forbi på veien like bak meg.
Det er to årsaker til dette. Som gammel våpeninstruktør i forsvaret vet jeg hvor viktig det er å ha en drill for å utføre komplekse handlinger. Alt er så mye lettere når en automatiserer hver handling slik at man slipper å tenke så mye.
Det andre er at mitt nye oppsett er veldig lett og ikke har skistoppere. Derfor er det en fare for at skiene blir tatt av vinden eller bakkehellingen, og forsvinner. Av den grunn ønsket jeg en teknikk der jeg kunne ta av fellene uten å ta av skiene.
Jeg regner med at noen allerede gjør det på denne måten, og at noen også kanskje har kommentarer og forslag til ytterligere forbedringer av teknikken, og det er de hjertelig velkommen til å gjøre.


Jeg starter med å finne en noenlunde plan flate å stå på. Særlig når en begynner å øve på teknikken er dette gunstig.
Sett begge stavene på motsatt side av den skia du vil ta først. Er det plant underlag spiller det ingen rolle hvilken du tar først, i skrått terreng ville jeg tatt den såkalte dalskia først.

Med den motsatte hånden støttet på stavene for balansens skyld, svinger jeg skia opp og rundt slik at tuppen kommer opp mot deg slik som på bildet. Bindingene er naturligvis i gåmodus.


Så løsner jeg fellens gummistropp på tuppen med den ledige hånden.


Stemmer skilengden omtrent med den jeg har, kan du lene kroppen litt mot skia for balanse og støtte, mens du løsner fellen ned mot bindingen. Ikke riv av for mye fell, ned til forbindingen er passende.


Uten å skifte posisjon legger du limflatene på den delen av fellen du har revet av, mot hverandre. Alle som har håndtert lange,brede feller på en fjelltopp i litt vind, vet at dette er en utfordring. Med bare halve fellen er det mindre limflater å passe på.


Så holder du et godt tak om den delen av fellen som nå er løsnet og limt sammen, støtter deg litt på stavene, og svinger skien rundt igjen samtidig som du river av fellen.



Så limer du sammen bakre del av fellen slik at endene møtes midt på. Deretter legger du denne ned i sekken eller i lomma ettersom hva du foretrekker.



Så kan du bøye deg ned og sette bindingen i kjøremodus på den skia du er ferdig med.


Så er det bare å reise seg opp og gjenta prosessen med andre skia.

Dette forutsetter Dynafit eller lignende system. På mitt tyngre oppsett med G3 sine feller går ikke dette. Men om du har slikt oppsett, er det ihvertfall fint å ta med seg tipset om å brette halve fellen når du har løsnet den. 
Det er også mulig å legge fellen på uten å ta av seg skiene. For de som deltar i randokonkurranser, eller går turer der du må av og på med feller flere ganger, er dette vel verd å prøve på. Det lar seg nemlig gjøre å ta hele prosessen i motsatt rekkefølge. Med noen småjusteringer.

Og så det viktigste til slutt. Det er ingen dårlig idé å øve på enkeltferdigheter uten å gå på tur. 

Det var nøden som lærte naken dame å spinne, å spinne er også bare en enkeltferdighet på veien mot ferdig kjole. Slik er det når du skal på topptur også. Mange enkeltferdigheter skal settes sammen til hele turen. Behersker du alle enkeltferdigheter er sjansen mye større for at turen skal bli vellykket.

Så kom deg ut og øv enkeltferdigheter selv om forholdene for tur er mindre gode.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar