tirsdag 7. januar 2014

Har dere resignert?

Jeg har tilbrakt et par dager i Dovre, eller rettere på Dombås, nå. Litt mer vinter enn på Oppdal er det her, men det er marginalt. Og den dårlige vinteren ser nesten ut til å ha fått befolkningen her til resignere. La oss håpe det er stille før stormen. For her er det jo mye som burde engasjert.

Flyttet til Lillehammer nærmest uten videre


  1. Norgesmesterskapet i langrenn ble flyttet fra Molde til Lillehammer helt uten sverdslag. Molde har brukt Dombås som reservearena under mye dårligere forhold enn det er nå, og veien fra Molde til Dombås er ikke lengre enn at Molde fortsatt kunne fått ære og litt økonomi ut av en flytting. At Dombås burde stillt med arena, kunnskap og erfaring sammen med romsdalingene så jeg nevnt i ett eneste innlegg på Facebook.
  2. Nå har også dovringene som var medlemmer i AP bestemt seg for å melde seg ut av partiet etter at kampen om videregående skole på Dombås ikke får den oppslutning lesjinger og dovringer hadde håpet på. Denne bestemmelsen ble tatt etter et møte med fylkespartiet i går kveld. Resultatet ble nevnt i et innslag i distriktsendinga på NRK kl 20:50. Like etterpå var saken førsteoppslag i nettutgaven til regionavisen GD. Jeg regnet da med at kommentarene, delingene og liker kom til å komme. Men... Ingenting. Først langt på dag i dag la Facebooksiden 13-årig skoletilbud i Lesja & Dovre ut link til saken. Og har fått rundt 30 likes. Og ingen konstruktive kommentarer. Lokalavisa på nett har ikke nevnt saken så langt. Og folk jeg har snakket med, kjenner knapt saken. Og ungdommene forbereder seg på at Otta blir alternativet fremover.
  3. Det er snart OL i Sotsji. Fagforbundene har begynt å innstille sine utøvere. Tora Berger er klar, og hun er også behørig hyllet for å ha fått prisen som årets forbilde under idrettsgallaen. (Manglet bare at en gambler hadde fått den prisen også) Men hva med HK? Snøbrettkjøreren Hilde Katrine Engeli er nummer 8 på verdensrankingen, som har to 4.plasser hittil i sesongen, som har vunnet verdenscuprenn og blitt verdensmester tidligere.  Den eneste som har uttrykt misnøye på sosiale medier med at hun ikke er uttatt til OL er hennes far. Seks personer har uttrykt seg enig ved å like innlegget hans, derav en søster til HK, to utlendinger, en vagvær, en telemarking og bare EN dovring.
    HK er etter min mening allerede kvalifisert for Sotsji
Hvor blir det av den entusiasmen  og sjåvinismen som jeg harselerte litt med i dette blogginnlegget? Er dere så mette etter jula at dere fortsatt ikke har orket å ta frem kamphumøret? Tvert i mot snakket jeg i går med en kar som var glad han hadde bolig på Dombås nå når boligverdiene ser ut til å falle. Glad fordi boligen var så lite verd i utgangspunktet at den ikke kunne falle så mye.

Jeg håper det ikke brer seg en holdning om at det er greit om det ikke går så bra, fordi fallet ikke blir så høyt om det går galt. Bedre med slakk nedoverbakke enn bratt nedoverbakke.

For selv om det ikke ser slik ut i alle innleggene mine, ønsker jeg lesjinger og dovringer alt godt. Også i 2014.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar