torsdag 2. januar 2014

Forfallet må bekjempes med selvmedisinering

Jeg har forfalt. Ingen tvil om det. Og da snakker jeg ikke om det naturlige forfallet over en 30-årsperiode. Nei, jeg har forfalt i løpet av desember 2013.

Dette forfallet kommer ikke av det som kanskje de fleste plages av i begynnelsen av et nytt år, nemlig for mye mat i jula. Jeg har ikke spist overdrevent mye.

Heller ikke har jeg hatt et høyt forbruk av alkohol eller andre rusmidler. Det blir det mindre av for hvert år, ja snart er jeg en aktuell kandidat for avholdslosjen, om noe sånt fortsatt eksisterer.

Med ovenfornevnte faktorer som bakteppe har jeg heller ikke gått opp i vekt. Alle klær passer fortsatt, hvilket er en stor fordel.

Men jeg har likevel forfalt. Jeg har vært lettere værsjuk og knapt rørt kroppen på lang tid. Vind, varmegrader og manglende snø har ført til at sofaen har vært altfor flittig i bruk. Men kanskje er vær- og føreforholdene bare en unnskyldning, kanskje er den egentlige årsaken at jeg har vært lat. Og når en er så lat som jeg har vært i desember grenser det til en psykisk lidelse og vi som har den blir nevnt i nyttårstalen til statsministeren nesten hvert år. Så det er mobbing når dere beskylder oss for å være lat.

Det å være lat er det verste som vederfares meg. Og det forteller mye om at jeg egentlig har lite å klage over. Det kunne vært så mye verre. Vissheten om dette gjør det enda vanskeligere å være lat.

Så her må det selvmedisinering til. Kanskje må jeg også sette meg et mål. Et realistisk mål.

Fullt så sprek som disse blir jeg nok aldri. Men noe i nærheten kanskje...

I dag har jeg kjøpt meg nye ski. Etter et år uten innkjøp av noe turutstyr eller sportsutstyr kunne jeg koste på meg såpass med rimelig god samvittighet. Og det ble nytt skibestigningsutstyr eller rando som det heter nå. Jeg har tidligere beskrevet mitt forhold til slikt utstyr i dette innlegget. Utsyret jeg nå har kjøpt vil øke min vertikale hastighet betraktelig. Kombinerer jeg dette med å bli kvitt latskapen er et realistisk mål å øke hastigheten fra 300 høydemeter i timen til 450 før påske.

Dette er ikke et nyttårsforsett. Jeg kaller det selvmedisinering.

NB: For de interesserte kommer det et innlegg etter at jeg har prøvd skiene. Da forteller jeg hvilket utstyr jeg har kjøpt, og hvordan jeg opplevde handleprosessen. 

Det kan imidlertid ikke poengteres nok at jeg handlet lokalt. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar