tirsdag 25. juni 2013

Punktum, punktum, komma, strek


Punktum punktum komma strek,

slik ble lille Arnes fjes.
Strek på strek og mave stor
Slik kom Arne til vår jord.


Med denne reglen lærte jeg i sin tid å tegne. Eller, jeg lærte det egentlig aldri, men å få et rundt ansikt ned på papiret gikk nå på en måte. Eller på et enkelt, datidens tegnebrett.

Omtrent slik tegnet jeg

Jeg ble aldri noen tegner. Og det plager meg veldig lite. Verre er det imidlertid at jeg aldri ble god til å sette komma på rett sted i skreven tekst heller. Og nå når nettet kryr av selvutnevnte norsklærere, sliter jeg med kommentarer om disse feilene. Skjønnt sliter, det plager meg ikke.

Viktigheten av komma på rett plass lærte jeg på befalsskolen. Her ble det innprentet så sterkt at vi til og med satte en ring rundt tegnet for å markere det ekstra godt. For å lære denne kunsten brakte Forsvaret setningsanalyse til nye høyder. Eksemplet som ble brukt for å motivere oss, for motivasjon for læringen var veldig viktig i forvaret, der sto det om liv eller død, var følgende:

Skyt ham, ikke vent til jeg kommer.
Skyt ham ikke, vent til jeg kommer.

Heldigvis er det sjelden mine tegnsettingsfeil får like alvorlige konsekvenser. For selv om jeg alltid har likt å skrive, har jeg aldri likt å legge særlig flid i det. På skolen kladdet jeg aldri, og leste aldri gjennom før jeg leverte, ikke engang da stilen tll examen artium skulle leveres.

Noen ganger er imidlertid tegnsetting veldig viktig. Ikke bare i forsvaret, men alle steder der skreven tekst brukes. Derfor burde jeg ansatt en korrekturleser. Og med de inntektene bloggen etterhvert genererer, burde det være attraktivt å gå inn på en fifty-fiftyavtale. Arbeidet vil stort sett ta en halvtime i uka. Men du må være tilgjengelig 24/7. For når inspirasjonen kommer, må det ut.

Trenger jeg regnskapsfører også?
På Oppdal har vi en som bare går under navnet "Komma". Hvordan han har fått navnet er det flere historier om. En, og den jeg liker best, er at han skrev en stil fullstendig uten tegnsetting, og deretter skrev en mengde komma og punktum til slutt. Der var det bare for læreren å forsyne seg. Det kan jeg også prøve om ingen søker jobben. Det hører med til historien at bror til Komma en stund ble kalt Punktum, men det slo liksom ikke an. Komma er det derimot mange som ikke vet hva egentlig heter.


Værsågod, forsyn dere:,,,,,,,,,..........



1 kommentar: