fredag 28. juni 2013

Trenger jeg ny sykkel?


Har i kveld faktisk tilbrakt 2 timer på sykkelen. Min gode, gamle Trek hardtail gjorde jobben.
Litt asfalt, litt sti, mye grusvei og altfor mye pukk. Veltet to ganger. Først på gress, det er bare stas for å fjerne frykten.

Så veltet jeg på pukk, og det resulterte i skrubbsår på legg og hofte. Problemet er ett av disse:
- for gammel syklist
- for gammel og utdatert teknikk
- for gammel sykkel
Eller en kombinasjon av alle tre.

De to siste kan jeg gjøre noe med. Men siste punkt blir ikke i år ettersom jeg fortsatt etterlever min selvpålagte innkjøpsstopp. Derimot kan jeg nå begynne å tenke på hva slags sykkel jeg burde hatt.


Svaret er antagelig en stisykkel. Eller er jeg i eldste laget til slik lek? Tror ikke det, dessuten tar jeg med meg noe min far uttalte etter at han ble syk. Noe han aldri ville sagt mens han selv var frisk.

Historien var at han ved et tilfelle var med meg inn på en sportsforretning der jeg skulle kjøpe noe i forbindelse med jobben. I butikken fikk jeg se noen breie løssnøski jeg umiddelbart fikk lyst på. Dette fortalte jeg min far, og fortalte det slik at jeg virkelig hadde lyst på dem, men at de kanskje var i overkant av hva jeg egentlig hadde bruk for. Da sa han følgende:

- Har du lyst på dem, så kjøp dem nå når du vet du kan bruke dem og ha glede av dem.

Nå kolliderer dette litt med innkjøpsstoppen min i år. Derfor kan jeg nå bruke tiden på å finpusse teknikk og bli en bedre syklist. For jeg har etterhvert oppdaget gleden av å mestre uten optimalt utstyr. Før kunne det være slik at om jeg ikke mestret noe, fantes det alltids utstyr å skylde på. Og noen ganger ble utstyr kjøpt inn som gjorde vanskelige ferdigheter lettere og mestre. Og gleden over å mestre kom nærmest av seg selv.
Vakrere blir knapt en sykkel, fast nav, ingen bremser, ikke en gang styretape.

Men denne mestringen kan ikke sammenlignes med mestringsfølelsen du får når du klarer noe til tross for at utstyret er litt dårligere enn optimalt. Så vi får se hva det blir neste år. Kanskje blir det en single-speed, med fastnav, men uten gir og bremser. Det optimale i minimalistisk sykkel.

Men akkurat nå, med sår hofte og legg, har jeg lyst på stisykkel. Og lette rando-ski. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar