mandag 17. juni 2013

Skal jeg kjøre fortere enn fartsgrensen?

Jeg er blant de mange som kjører altfor mye bil. 30000 km i året har det lett for å bli. Jeg råner ikke, og det aller meste er nødvendig kjøring. Kunne vel barbert av noen kilometer på fritiden, og jobber med den saken. Derfor har jeg faktisk godt håp om å komme ned på 24000 km i år.

I april 2012 fikk jeg min foreløbig siste fartsbot. 1600 kr for å kjøre 91 km/t i 80-sona. Vel fortjent, selv om det er litt sure 1600 kr. Imidlertid har velstanden i Norge blitt så høy at de fleste kan takle en slik sum uten at de må spise grøt i lange tider. Slik også med meg, det var ingen av mine planer som ble endret etter denne bota.
Et tenkende menneske. Som tenker store tanker.

De fleste av mine kilometer i bil sitter jeg alene, og da tenker jeg på mye rart. Som at kostnaden til fartsbøter for mitt vedkommende er på 53 øre pr mil. Ikke all verden i forhold til øvrige utgifter ved bilkjøring.

Så tenkte jeg videre. Hvor mye sparer jeg i drivstoff på å kjøre lovlig? Dette ville jeg finne ut av.

Derfor begynnte testen på den strekningen jeg oftest kjører, mellom Oppdal og Dombås. 80 km med 500 m høydeforskjell underveis.
Kjørte frem og tilbake i nøyaktig lovlig hastighet. Gjentok dette tre ganger, og fikk et bra grunnlag for å sammenligne.
Deretter kjørte jeg tilsvarende der jeg konsekvent kjørte 10 km/t for fort. Her må tilføyes at jeg kjører på tider av døgnet der dette er nesten forsvarlig.
Dette bildet er tatt i 50-sona på Vinstra etter å ha kjørt fra Oppdal om morgenen, Pent forbruk! Og dette var før jeg regnet ut at samvittigheten min krever at jeg kjører fortere og mer drivstofføkonomisk.

Stor var overraskelsen da jeg regnet ut at jeg kjørte billigere når jeg kjørte for fort. 0,02 liter mindre på mila for å være nøyaktig. Tallene er regnet ut etter fyllinger og km og ikke på kjørecomputeren. 0,02 liter koster rundt 26 øre. På mine 3000 mil betyr det en besparelse på 780 kr i året. Kjører jeg ett år til uten bot, altså to år uten bot, vil regnestykket gå nesten i null.

Men alt kan ikke regnes i kroner og øre. Mitt avtrykk her på jorden blir også mindre, ettersom jeg slipper ut mindre CO2 når jeg kjører for fort. Temperaturen på Jorden vil stige litt saktere. Og hvis mange nok gjør som meg vil temperaturen stige betraktelig saktere. Det kan jeg ofre 20 kr i året for.

Jeg vet faktisk ikke om jeg har samvittighet overfor kommende generasjoner til å kjøre i lovlig hastighet lenger.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar