torsdag 8. januar 2015

Dum og deilig?

Svært mange av mine venner på Facebook har i den senere tid benyttet en algorytme laget av den svenske avisen Aftonbladet for å få et forslag til hvordan de selv og deres venner ville danne regjering. Nå er jeg ikke spesielt klar for å havne i svensk regjering, det må være det som kan betegnes som en Uriaspost, men det smerter meg allikevel litt at jeg foreløbig ikke er funnet tung nok til å bekle en ministerpost.

Jeg prøvde den selv, og da var jeg selv blitt statsminister, men resten av mannskapet imponerte meg veldig lite. Så jeg publiserte ikke.

Slike tester som involverer vennene dine, bruker algorytmer som måler og tar hensyn til interaksjon mellom deg og dine venner. Altså hva du liker, hva du kommenterer og forhold rundt felles venner og deres interaksjon.

Selv har jeg 1800 venner på Facebook. Nummer 1800 ble en av mine beste venner for noen år siden, som omsider opprettet profil. Av disse 1800 er det ca 250 som er aktive likere og kommentatorer, eller mer korrekt så er det over 1500 som aldri bryr seg. De risikerer heller ikke å havne i regjering eller på annen måte bli spesielt knyttet til meg.


For det er slike teste for det utroligste. Jeg testet forleden ut noen av dem. Først ville jeg finne mine tre beste venner. Vel.. Resultatet ble en som stort sett er uenig med meg som bestevenn, en tidligere kollega ble nærmeste venn, og en som for et par måneder siden etter en spøk strøk meg fra vennelista kom på 3.plass som god venn. Det siste viser vel at slike tester bruker opplysninger fra litt tilbake i tid også.

Så ville jeg finne min mest trofaste venn. Og det var hyggelig å se at den var ganske pålitelig. Vedkommende var vel en av mine første venner på Facebook, og har jevnt og trutt likt og kommentert, i tilegg til at vi har møttes i det virkelige liv på nesten daglig basis.


Så fikk jeg forslag om å finne ut hvem som var hemmelig forelsket i meg. Rett og slett gi dem en skikkelig utfordring. Litt heldig at jeg som heteroseksuell fant at jeg ikke er den hemmelige forelskelsen til en mann ihvertfall! Men jeg tviler sterkt på at det er slik med den som dukket opp også. Det må i tilfelle ligge langt bak Facebook sin tid, og lenge før jeg selv ble gammel og sur. Og jeg delte heller ikke denne med omverdenen, selv om det er en boost for selvtilliten at noen i det hele tatt er hemmelig forelsket i meg. For en algorytme tar ikke feil. 


Glad og fornøyd med at det tross alt er ei dame som er forelsket i meg, prøvde jeg meg så på en gramatikkprøve. En prøve mange av mine venner, de fleste oppfattet jeg før som mindre smarte enn meg selv, fikk full score på. Nedtur, under halvparten riktig ble resultatet. Da hjelper det lite at det står excellent i tillegg til poengsummen. Jeg er under halvparten så smart som venner jeg har regnet som på grensen til tilbakestående.

Nytt selvbilde; tilbakestående, men en damer blir forelsket i. Eller kanskje bare ei dame...


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar