onsdag 28. januar 2015

Skiløyper til besvær, heldigvis har vi problemer også i vårt rike land

Det har slått meg når jeg har gått i preparerte skiløyper i vinter, at brukergruppene er utvidet. Strekninga jeg har gått er 400 meter på Oppdal og 200 meter på Dombås. I disse sporene, som jeg også tidligere år, og antagelig senere i år også, har hatt stor glede av på skitur, er det spor etter mange forskjellige brukergrupper.
Noe jeg ikke tar opp her, men hvem skal betale?

Naturligvis er det skispor, både etter klassisk stil og skøyting. Så er det noen smale paralelle spor som må være fra barnevogner. det er breie hjulspor etter moderne fatbikes og ikke minst spor etter folk som går til fots. I tillegg er det en det noen hundeeiere som har plassert små svarte plastposer ved siden av løypa. Sistnevnte er vel de som bruker hodet minst. Og de bruker hodet så lite at det er helt fånyttes for meg som ikke er spesialpedagog å forklare dem at det de gjør er feil.

Fra et forum for terrengsykkel

Imidlertid har alle de øvrige brukergruppene antagelig handlet i god tro. De har gått tur med og uten barnevogna, de har syklet på sin flotte fatbike, uten å vite at det bare er skiløperne som ikke er lovbrytere. Og om du skulle konfrontere dem med at de ødelegger skiløypene, får du av de mest opplyste til svar at allemannsretten gjelder.

Det trodde faktisk jeg også inntil i går kveld.

Marianne Reusch, som er jurist med doktorgrad i rettsvitenskap, driver et nettsted som heter allemannsretten.no. Der finner en mange uttalelser fra landets antagelig fremste jurist på feltet allemannsrett. Og så lenge det foreløbig ikke finnes noen rettskraftig dom, vil uttalelsene fra Marianne Reusch vektlegges tungt i måten vi tolker loven.

Derfor er det i allemannsretten grunnlag for mye krangel og ufred. Krangel og ufred vi allerede har sett eksempler på, men som det nå er bedre dokumentert hvem som har rett. Jeg har også kommet til at jeg på 1980-tallet var en lovbryter når jeg prøvde meg på skiskøyting. Den gangen var ikke de preparerte skiløypene tilrettelagt for skøyting, og jeg ødela for vanlig klassisk stil ved å ødelegge sporene.
NRK Sørlandet tar også opp problematikken

Det er nemlig essensen i loven, allemannsretten gjelder så lenge du ikke ødelegger for andre. Derfor vil det også være lov å gå, sykle og trille barnevogn i skiløypene når de er så harde at sporene etter aktiviteten ikke vises. Det må altså utvises skjønn. Og når det skal utvises skjønn er grunnlaget for ufred utvidet betraktelig...

Det er slått fast i et skriv fra miljødepartementet at det ikke er anledning til å ta betalt for annet enn heisturen opp i alpinanleggene. Allikevel kan det gis begrensninger i forhold til ulempe for andre i min aktivitet med å innimellom gå oppover i nedfartsløypene. Dette må jeg orientere meg nærmere om. Det er ikke sikkert at mitt ringe skjønn er tilstrekkelig til at jeg er på rett side av loven når jeg går oppover.

Heldigvis er alpinanlegget, både i Oppdal og på Dombås, såpass magert trafikkert at det er stengt mer enn det åpent. Slik sett er manglende trafikk en fordel for meg og mine svært få likesinnede.


Jeg opprøres svært lite av disse lovbruddene, men jeg er kanskje for romslig? Og; kan jeg bli for lovlydig?

Men disse søppelfolkene av noen hundeeiere som legger driten i en pose uten å ta med posen gir meg lyst til å banne. 

Men jeg nøyer meg med @*%&$##!!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar