fredag 16. januar 2015

En samtale til ettertanke, enkelte bør ikke kjøre bil

Tidlig - vel, alt er relativt - en morgen denne uken parkerte jeg utenfor St.Olavs hospital i Trondheim. Parkeringsplass er som regel lett å finne der, men det blir verre når parkeringsbilletten skal betales. Ikke fordi jeg ikke har penger, parkering der et par timer klarer jeg fortsatt å finansiere selv om det nettopp har vært jul. Problemet er parkeringsautomaten som krever digital kompetanse og godt syn. Noe av problemet skyldes alderen, men det er også selve automaten med knapper preget av vær og vind som medfører problemer.

I tillegg denne morgenen, ble jeg distrahert av en ung dame som sto bak meg og ventet på at jeg skulle bli ferdig. Ung og ung, hun var nok såvidt passert 40, og derved langt fra å oppfylle halveringsregelen som en del av oss eldre herrer lever etter, eller liker å prate om at vi lever etter. Da jeg var 30 kom nok akkurat denne damen inn under dette kravet, men da levde man etter 2/3-regelen.

Disse brøkene betegner forholdet mellom egen alder og aktuelle damers alder. Snart vurderer mine jevnaldrende å gå for 1/3-regelen...

Imidlertid innledet denne damen en samtale da jeg hadde fått ut min billett. Den var omtrent som følger:

- Du har vel goe auo du?
- Må no vårrå såpass... (rødmer litt)
- Kan itj du hjælp me litt så æ får te detta?
- Jau... Dæ må e no vel kunj gjørrå..
- Æ sætt inn kortet hær.
- Ainder veiinj, chipen opp og innj..
- Huff ja ( smiler unnskyldende)
- Korr sle æ koden?
- Træng itj dæ hær.
- Oppdaling du?
- Ja
- Kossen lægg æ på tida?
- Trøkk på pluss te du har nok tid.
- Nå har æ nåkk, å så?
- Trøkk på dennj grø'n knappinj
- Sjå dær ja, tusen takk ska du ha, ka skoill æ gjort ha itj du stått her?
- Å... dæ va no itj aill verden.

Dilemmaet mitt etterpå er at jeg ble litt i tvil om hva damen hadde til hensikt. Så hun virkelig så dårlig? Eller var det en lettere desperat nysingel dame som benyttet alle sjanser til å sjekke opp en ny mann?

Jeg har tenkt en del på dette, og forhåpentligvis tar jeg feil. men konklusjonen så langt har blitt:

Hvis synet var så dårlig at hun tok frem et sjekketriks denne morgenen, burde hun ikke ha lov til å kjøre bil...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar