På den ene siden ser jeg at det er et onde. Et onde som dreper og lemlester, bruker mange ressurser, i bunn og grunn er gammeldags og et onde som er med på å bruke opp jordas ressurser. Og som jeg tror er med på å forandre klimaet.
På den andre siden liker jeg friheten bilen gir oss. Jeg imponeres over tilleggsteknologien i biler, tilleggsteknologien som gjør bilen moderne. For grunnkonstruksjonen er gammeldags. Jeg liker også følelsen av å kontrollere alt dette, noen ganger i hastigheter mennesket slett ikke er bygget for.
Jeg har med tre års unntak hatt førerkort siden i 1975. ( De tre årene uten førerkort skyldtes hverken fart eller promille, og er en helt annen historie.) På disse årene har jeg eid mange vidt forskjellige biler. Og prøvd å kjøre enda fler. De har alle stort sett gjort jobben sin og fraktet meg, baggasje og innimellom passasjerer fra A til B. Jeg har også på denne tiden lært at uannsett hvor bra bil jeg har kjøpt så er den etter tre uker bare en bil. Som blir skitten inn- og utvendig, som samler rot innvendig, men som gjør det den skal. Stort sett.
Volkswagen variant |
Så ble det en liten og mer økonomisk småbil, Honda Civic. Men ikke standard 1300, det måtte en med 1500-motor fra Accord til. 700 kg bil med 80 hk gjorde denne omtrent like rask som den tids dømmebil, VW Golf GTI. Den ble pimpet med stereoanlegg fra Clarion som stjal storparten av benplassen til forsetepassasjeren. Jeg var i Finnmark den gangen, og var kjent som han lille med største dunjakka og det flyttbare stereoanlegget. Og det dro ikke damer.
Jaguar MK II |
Så kom firehjulstrekkerne. Mitsubishi Pajero ble solgt i hopetall, mens vi som ikke var bemidlet kjøpte oss Suzuki. Jeg kjøpte svart Suzuki 413. Ikke 410. 413 hadde 67 hk og det var 22 mer enn de 45 hk 410 kunne by på. Dessuten hadde den totalt 10 gir. En bil med fantastisk fremkommelighet og fantastisk dårlige kjøreegenskaper. Lett vekt gjorde at den gikk oppå skaren såfremt du kunne gå på den. Derfor ble den også kjørt helt inn til foten av Snøhetta en godværsdag. Med kalesjen nede. Tenkte ikke over at sola tok godt og gjorde snøen rotten. Turen tilbake hadde gått fortere på ski.
Så ble det Ford Sierra. Forhandlerne hadde pushet denn som leasingbil, og to år gamle ble de nestet kastet etter kundene. Kjøpte en stasjonsvogn med automatgir og innsprøytingsmotor. Komfortabel, men drakk bensin i forhold til hva du fikk tilbake av effekt.
Den gang da Toyota laget skikkelige biler til å virkelig bruke |
Subaru E10, ikke verdens beste i sidevind... |
For bedre sidevindsegenskaper kjøpte jeg så en pick-up. Nissan King Cab med alle bøyler og lys slike biler skal ha. Praktisk og god bil som i etter at jeg solgte den i 2000 fortsatt bringer meg bekymringer. Han som kjøpte den fikk i 2009 problemer med clutchen og reklamerte derfor på bruktbilkjøpet. Nå skal han sende den til Litauen for oppussing og lurer på om jeg kan ta halve kostnaden. Det må tilføyes at han er en spøkefugl, men det viser at å selge bruktbil er like risikabelt som å kjøpe.
Amerikansk firehjulstrekker måtte også prøves. Chevrolet Blazer, men ikke standardversjon må vite. Selgeren var god, han hevdet å kunne skaffe en modell som var spesiallaget for Clint Eastwood, John Wayne og meg. Kontrakten var allerede underskrevet før jeg kom på at de to førstnevnte var godt opp i årene, John Wayne faktisk død etter et langt liv som tøffing. Hadde jeg kjøpt gammelmannsbil? Etter tre måneder kom vidundret. Større hjul, annen motorstyring med høyere effekt, skjermutbyggere og litt annen stæsj gjorde at dette var en bil som stakk seg ut. Kjøreegenskapene var tvilsomme, ikke ville den gå rett frem, og skulle du svinge ville den heller ikke det. Bensinforbruket var helt ok, kjørte en gang 660 km på 57 l bensin. Men da satt lensmannen på...
Toyota Corolla er en av verdens mest solgte og driftsikre biler. Så det var på alle måter problemfritt den perioden jeg kjørte Corolla. Hadde naturligvis største motoren og alt ekstrautstyret... Politiet så aldri min vei, ikke damene heller. Og jeg følte meg veldig skikkelig. Noe jeg trives med det meste av tiden.
I slike temperaturer risikerer du slapp ytelse ved oppstart av Disco'n |
Men har du først hatt firehjulstrekk vil du gjerne ha det. Nå hadde jeg prøvd japansk, amerikansk og via forsvaret tysk, hva er da mer naturlig enn å tenke engelsk? Det ble Land Rover. Frynsete rykte, men litt undersøkelser fortalte at de nyere var gode. Hadde lyst på Defender da denne er enkel omtrent på nivå med Toyota Landcruiser på 80-tallet, men fryktet mangelen på komfort. Etter lange overveielser ble det Discovery 3. God bil, men i overkant avansert for en enkel mann som meg. Flaut å starte i minus 29 på Dovre og finne at bilen nesten ikke orker å flytte seg i nødmodus. Bare å vente til motoren blir varm, stoppe og starte igjen, og bilen går som ei klokke. Må alltid ha topp batteri, ellers fylles displayene opp av feilmeldinger. Og du trenger ikke kunne å kjøre på vanskelig underlag, du bare vrir på en bryter så tilpasser bilen seg det være stor stein eller dyp snø. Morsomst var det da jeg dro på kurs langt unna og fant en prikk lik min egen Corolla å parkere ved siden av. Tok et bilde og la ut Facebook der jeg forklarte at ettersom jeg både hadde verdens mest pålitelige og verdens minst pålitelige bil, tok jeg med begge når jeg skulle på langtur.
Solskjermene er doble på denne |
På et tidspunkt hadde jeg disse to bilene |
Dette er imagen jeg vil ha |
Så når Land Rover Defender får på plass dobbel solskjerm, har de en kunde.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar