torsdag 3. oktober 2013

Heldigvis finns det fortsatt kvalitet

Mine faste lesere, og mine venner på sosiale medier, vet at jeg i 2013 har et forsett om ikke å kjøpe annet enn forbruksartikler. Klær, sportsutstyr og elektronikk skal ikke kjøpes inn. I begynnelsen av året var dette vanskelig, da jeg jevnlig så noe jeg hadde lyst på. Nå går det bedre, føler intet sug etter shopping lenger.

Men på vårparten var jeg litt bekymret over undertøysporteføljen min. Stadig færre underbukser var såpass at de holdt mål. For jeg er oppdratt til alltid å ha helt og rent undertøy på meg når jeg forlater hjemmet. Min bestefar var opptatt av dette, fordi man aldri kunne vite når man havnet på sykehus. Og det er klart, skulle man bli syk er det stor trøst i skikkelig presentabelt undertøy.

Underbuksene jeg satt igjen med i juni var to boksershorts i ull fra Aclima og Devold, en teknisk underbukse fra Craft og tre boksere fra JBS. En status på Facebook om hvorvidt jeg kunne kjøpe meg underbukse uten å være på shoppingkjøret igjen, gav ingen fornuftige løsninger. Løsningen ble derfor knallhard prioritering. De i ull ble bare brukt på tur, den tekniske bare til trening, og de tre fra JBS fikk ta seg av hverdag og fest. Dette fungerer fint.
Underbukse fra JBS. Evigvarende, jeg har fortsatt en slik

Særlig fordi JBS lager evigvarende undertøy. Etter litt tankevirksomhet fant jeg ut at underbuksene var kjøpt på en butikk i Oppdal som het Vegards Klær. En flott butikk som i sin tid forsynte meg med det meste av det jeg trengte til hverdag og fest. Til og med sko hadde Vegard på slutten. For Vegard har sluttet med klær. Det sier seg selv at når du selger evigvarende klær til mannfolk forsvinner markedet av seg selv.
Kvalitetsbevisst kar i sin egen restaurant Spisbar
Vegard er en av Oppdals store sønner. En som har satt spor etter seg. En som burde få prisen som årets Oppdalsambassadør før eller siden. Han er året eldre enn meg, og spilte fast i band på 70-tallet. Slik sett har han ansvaret for at jeg fortsatt er glad i live musikk.
Han startet med moteklær og herreklær. Senere har han solgt biler, og er en av de få bruktbilselgere jeg aldri har hørt at noen følte seg grundig lurt av.

Nå er han mest kjent for å drive afterskien på Loftet i Vangslia og spisestedet Spisbar i sentrum av Oppdal. Begge deler drives godt, afterskien er populær og maten på Spisbar er i toppklasse. Spisbar er en av de få steder der hamburgerne er en kulinarisk nytelse og ikke bare noe ferdig kjedekonsept. Catering med tapas av lokale råvarer er også en spesialitet fra Vegard. I helgene er Spisbar kjernen i utelivs-Oppdal, med øldrikking og musikk innenfor, og slåsskamper utenfor. Akkurat slik det skal være.

En skulle tro at Vegard kanskje har blitt rik en mann ettersom han har drevet så fremragende butikker og utesteder. Det aner jeg ingenting om, men jeg tror det ikke. Når du i den grad som Vegard er kompromissløs på kvalitet, kommer inntjeningen i andre rekke. Men kanskje er fornøyde kunder en like stor inspirasjon som penger?
Denne har jeg fortsatt.

Viktigst for meg er dog at han solgte meg evigvarende underbukser med spennende design. Så spennende at de som ser det, husker det. Derfor kunne en bekjent av meg utbryte når jeg viste meg i underbuksa: Har du fortsatt slik fin bokser? Du hadde jo det for 5 år siden også!
Da blir jeg litt svar skyldig, kan jo ikke alltid spøke med at jeg snur underbuksa hver fredag, eller at jeg hadde den samme for 10 år siden også. Selv om det siste er helt sant. Kanskje også for 15 år siden.

Slik sett var det kanskje betimelig av meg å spørre om lov til å kjøpe nye underbukser til tross for shoppingstopp?

For det drar neppe mange damer å bruke samme underbuksa i 15 år.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar