onsdag 23. oktober 2013

Jeg er igjen oppdatert

I går lanserte Apple nytt operativsystem. Eller kanskje det er oppdatering? Det heter Mavericks, noe some er et mindre tøft navn enn det forrige, Mountain Lion. Maverick er et umerka dyr, oftest en kalv, og det er ikke akkurat fjelløve- eller pumatakter over det.

Saker, antagelig.
Dessuten forstår jeg så lite av hva som er nytt. Jeg forstår strengt tatt lite av det jag hadde før også. Men nå fungerer ting sømløst på alle plattformer, AirPort skal være greiere, det samme med iCloud, flash, Time Capsule, nøkkelring og Time Machine. Selv om jeg betaler for ekstra plass iCloud, og har alt dette andre intallert, har jeg null peiling på hva det er. Det jeg bruker mac'n til er litt tekst, litt presentasjon, litt foto- og videobehandling, internett og kabal. Og jeg er meget fornøyd med å ha gått fra PC til Mac. Tiden jeg sparer bare i oppstartstid, er omtrent det jeg bruker på bloggen.
Jeg forstår ikke alt dette
Og storparten av dette er like uforståelig som gresk
Men så var det oppdatering da.

Først gikk jeg inn i App Store. Logget meg på med brukernav og passord, og klikket på "gratis". Da får jeg beskjed om å oppdatere noe som heter Flash. Med masse advarsler om at hvis jeg ikke gjorde noe jeg ikke forsto hva var, kunne mye gå tapt. I og med at jeg ikke forsto risikoen, oppdaterte jeg bare. Etter ny runde med brukernavn og passord.
Da dette var gjort, med restart naturligvis, var det å logge inn på nytt og laste ned mer enn 5 GB oppdatering. Så gikk jeg ut for å kløve ved, det ble antydet at prosessen ville ta en time.
Etter to timer sjekket jeg, da hadde nedlastingen stanset etter 3 GB. Så jeg logget inn på nytt, startet nedlastingen og gikk for å kløve mer ved.
Etter ytterliger halvannen time sjekket jeg på nytt, da var det stanset etter noe over 4GB. På'n igjen, og da lastet det ned hele pakka.
Så er det inn med administratorpassord for å installere. Det tar ca 35 min. Og det stemte bra, men var bare forberedelsene til installasjon. For etterpå måtte mac'n ha 8 min på å fullføre installasjonen. Så var det restart og innlogging, og nå er det i orden. Etter 5 timer.

Hva om jeg hadde hatt arbeidsdagen ved mac'n? Da hadde ikke oppdateringen vært akkurat gratis. Så jeg var heldig som kunne gjøre noe gammeldags, nærmest utdatert, mens jeg ventet.
Jeg tror ikke jeg trenger alt dette
Når jeg tenker over alt dette som jeg ikke forsto, men måtte gjøre, kom jeg til å tenke på min gamle rektor på barneskolen. Han drev i tillegg til å være rektor, stor gård med melkeproduksjon. Han var en fenomenal formidler som kunne trollbinde en klasse med å fortelle om vikinger og svartedauden og middelalderen og kongerekka. Uten elevaktivitet av noe slag, altså sett utenfra en dårlig pedagog. Men det følte ingen av elevene, vi fulgte med og husket.
Sigurd var ikke like glad for alle fremskrittene på teknisk side. Gården hans var nok på slutten av 60-tallet en av de mest moderne i Oppdal. Men han fortalte at etter at alle tekniske innretninger var kommet på plass, hadde han ikke hatt én god dag. For noe kan alltid gå galt, og kanskje var Sigurd litt som meg. Når noe ikke fungerer som det skal, forstår jeg ikke hva som er galt.

Men heldigvis gikk alt bra tilslutt i dag. Og mac'n fungerer som før. Har ikke testet ut alle mine behov ennå, men det vil helst gå godt, som Max Manus sa.

Så jeg er igjen oppdatert, etter at jeg i dag tidlig var utdatert


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar