torsdag 31. oktober 2013

Luremus

At det finnes mange "luremus" har vi menn visst siden tidenes morgen. Og etter at internett kom, har antallet eksplodert. Ikke bare "luremus", men også bedragerier av alvorligere art blir tilbudt meg omtrent hver dag. På en e-post hos yahoo får jeg sikkert 10 hver dag. Heldigvis har jeg der et velfungerende spam-filter. Men på min konto hos live.no, tidligere hotmail, fikk jeg altså i dag en overraskelse. I mitt forrige innlegg går det frem at min e-post har sendt spam til alle mine kontakter.
Slik spam får jeg mye av på yahoo. Heldigvis sorteres de av spamfilteret, hvis ikke kunne fristelsen blitt for stor.

Men så var det dette med luremus. Da jeg var ny på Facebook fikk jeg mange venneforespørsler. Og jeg hadde, og har fortsatt, en policy om at de som vil være venn på Facebook blir akseptert. Så kaster jeg dem heller ut senere om de skulle være plagsomme. Har jeg ingen aning om hvem det er, sender jeg ofte en melding der jeg spør litt.

En ung og på bildet vakker jente sendte meg en venneforespørsel. Hun var helt ukjent for meg, men det var over 20 andre oppdalinger, alle menn, som var venn med henne, så jeg aksepterte selv om navnet var fremmedartet.

Lurte en stund på hvem hun var, men etter en stund glemte jeg hele dama. Inntil hun plutselig en kveld jeg satt og kjedet meg, dukket opp på chat. Vi hadde en riktig grei samtale på chat, og jeg følte at vi ble litt kjent. Hun var bedre i engelsk enn i norsk, så jeg fikk trent litt engelsk samtidig. Etter en times tid foreslo hun at vi kunne møtes på slik chat med bilde. Dette hørtes også greit ut, men jeg var jo ukjent med slik teknikk. Så hun sendte meg instruksjoner som jeg fulgte.

Da ble det helt andre saker, med innlogging med kredittkort og vovede forslag. Dette avsto jeg fra, og da var også chat'n slutt. Og jeg kastet henne ut.
Noen som kjenner denne damen?

Senere har jeg blitt litt mer selektiv. Og jeg har ikke sluppet inn en dame fra østen som vil være medlem av gruppen for Topptrim på Oppdal. Kanskje tar jeg feil, men dama har to andre venner, alle tre kom på FB samme dag. Og de er medlemmer av omtrent 2000 forskjellige grupper. Virker ikke som noen topptrimmer, men er det noen som kjenner henne, må dere bare legge henne til.








Er også veldig i tvil om disse tjenestene som krydrer annonsefeltet til høyre på Facebook. Enkelte ting er for godt til å være sant. Men kanskje er det ikke bare luremus å treffe der?

Og da er det jo dumt å ikke prøve...








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar